#7: Teunis van Schijndel

Teunis van Schijndel
  • Naam: Teunis van Schijndel
  • Leeftijd: 29 jaar
  • Werkzaam als: Consumer Marketing Manager bij Philips Personal Care
  • Studie: master Strategic Product Design aan TU Delft, Industrial Design aan TU Eindhoven, Kunstacademie aan St Joost Breda, Geneeskunde aan Universiteit van Amsterdam.

Als klein jongentje wilde Teunis werken bij Artsen Zonder Grenzen. ‘Het avontuur, mensen helpen, het oplossen van problemen – het leek me fantastisch.’ Het lag dus voor de hand dat hij Geneeskunde ging studeren. Aanvankelijk deed hij dat met veel plezier, maar naar vier jaar stampen besefte Teunis dat zijn romantische beeld wrikte met de werkelijkheid. ‘Ik miste het grotere plaatje, de creativiteit. Ik wilde een verhaal kunnen vertellen.’ Het laatste jaar van zijn studie combineerde hij met de kunstacademie, om vervolgens over te stappen naar industrieel ontwerpen. ‘Ik ben heel blij met die keuze. De psychologie erachter, de vrijheid, de problemen die je met industrieel ontwerpen kunt oplossen.’
Toch zou Teunis niet een traditionele ontwerper worden. Hij begon zijn loopbaan bij de financiële startup Bunq. ‘Het was mysterieus en spannend, dat trok me. Het tempo was heel hoog.’ Dankzij een afstudeerproject bij Philips had hij al contacten bij het Lifestyle en Health concern. Toen hij benaderd werd hoefde hij niet lang na te denken. Alles wat hij had gedaan kwam erin samen. En hij wilde graag naar het buitenland. Na een tweejarig traineeship werkte hij eerst als customer retention manager in de VS. Sinds begin dit jaar werkt hij aan innovatief product op het gebied van scheren bij Philips Personal Care.
Teunis denkt goed na over zijn sterke en zwakke kanten. ‘Ik heb niet een specialisatie, ben niet extreem goed in een ding. Als ontwerper moet je een lange adem hebben, maar ik vind de start het leukst, en draag het daarna liever over. Ik ben nog zoekend, dat zit in me.’
Onlangs heeft Teunis een piano aangeschaft. Al op jonge leeftijd speelde hij piano en saxofoon, ook in bandjes. Het gaat hem vooral om de lol, net als bij hockey. De top haalde hij daardoor net niet. ‘Maar ik ontdekte wel dat ik een natuurlijk leider ben. Ik voel me heel verantwoordelijk, pak vaak als eerste de handschoen op.’ De komende tijd wil Teunis zich vooral verder ontwikkelen op het gebied van marketing. ‘Ik vertel graag een spannend verhaal. Zelfs van een scheerapparaat.’

Verder naar #8: Bram Mulder »

Bekijk de Top 100 »


Partners:

logo Shell

Powered by: